Jelentősen csökkentik a CO2-kibocsátást Schladming pályáin
A Planai, a Hochwurzen és a Galsterberg felvonóit és pályáit üzemeltető társaság megújuló nyersanyagból előállított üzemanyagot önt a gépeibe 2024 januárjától. Ausztriát tekintve: ők az első "sípályások", akik bevetik a HVO100-at.
Pontosítsunk: a három pályarendszeren dolgozó járműveket és gépeket, így a ratrakokat, a buszokat, illetve a hóágyukat is HVO100 üzemanyaggal töltik fel. “A tavalyi szezon során már teszteltünk két ratrakot, melyek közül az egyiket hagyományos gázolajjal, a másikat pedig HVO100 üzemanyaggal járattuk. Az eredmények szenzációsak voltak: a CO2-kibocsátás mintegy 90 százalékkal csökkent a HVO esetében úgy, hogy a gép hatékonysága semmit sem esett vissza” – mondja a kísérletről Georg Bliem, a Planai ügyvezetője. Állítását a Thomas Klein Consulting GmbH tanulmányára alapozza, mely 2022. december 7. és 2023. április 17. között vizsgált két, napi üzemben lévő, azonos típusú Prinoth ratrakot.
A tanulmány a gépek teljesítményén és CO2-kibocsátásán túl megállapítja, hogy az átállás gazdaságilag is életképes, még ha némi többletköltséggel is jár. A vizsgálatot végző cég feje, dr. Thomas Klein megjegyezte, hogy a komplett szezonon át tartó terepvizsgálat megtervezése és lefolytatása az ellátási lánc valamennyi szereplőjének bevonásával óriási kihívást jelentett Schladmingban, de az eredmények magukért beszélnek. Hozzátette: a vizsgálat és annak eredmények jelentős előrelépéseket hozhat a sípályák üzemeltetőinek a környezetvédelem és a fenntarthatóság terén. “Meggyőződésem, hogy ez a beruházás példát mutat más vállalatok számára is” – kommentálta az eredményeket Barbara Eibinger-Miedl, Steiermark turisztikai tanácsosa.